♥ Jom Follow ♥

Pinnnnn... pinnnnn....


Wednesday 25 January 2012

Life is unfair...!

-Bismillah-
~ Assalamualaikum ~

wuhuuu!! oho..dah lama tak menulis.. ngeee... kenapa title entry kali ni begitu bunyinye yep?

hoho..sejak kebelakangan ni, stress datang bertimpa-timpa.. misfortunes over misfortunes.. entah kenapa banyak pulak dugaan di musim cuti ye... habis musnah cuti-cutiku..haha

ehem..tapi betul ke life ni tak fair? 

Hubungan putus di tengah jalan... life tak fair?
Tidur tak cukup sebab nangis2..life tak fair?
Dengki tengok orang lain hepi sedangkan kita sorang2 sedih..life tak fair?



Instead of pikir yang negatif tu, why not tuka corak berfikir.. Yela..dari pikir 'napela abang hensem tu tak syok kat aku..aku tak cantek ke?' baik pikir 'takpe abg hensem tu tak minat aku pun..mesti ade abg lagi hensem nak syok aku pasni' MUAHAHAHAHA..oke..joking.. sori abg hensem...

hoho..sebenarnya lepas bermukadimah panjang lebar ni, aku nak share cara aku kawal stress je.. hoho... tengok ni..
oke.. negatif person adalah orang yang sukaaaaa sangat fikir menda-menda remeh dan negatif..Sekiranya ada seorang yang pemarah, mudah kecik hati, or kuat merajuk dsb, sila maklum bahawa anda tergolong dalam golongan orang NEGATIF ye...

 cara pertama untuk ada elakkan diri dari berfikiran negatif ialah dengan muhasabah diri... Kalau perlu, tuliskan apa habit negatif anda yang ingin anda ubah dan berazam untuk tak mengulangi habit tu lagi. Lepas tu, jauhkan diri daripada berkawan dengan geng ahli kelab negative ni.. sebabnya. anda akan mudah terpengaruh dengan aktiviti kurang sehat dan boleh mendatangkan sakit jantung sebab tak pandai kawal stress.. Lepas tu, setiap kali datang musibah atau apa-apa ujian, sentiasa cakap dalam hati dan percaya bahawa 'ADA HIKMAH DI SEBALIK KEJADIAN'.

Yep.. ALLAH Maha Mengetahui tentang apa yang di hadapan kita. Sebagai makhluk kerdil, kita usaha apa yang kita nak capai, tapi kalau banyak dugaan, percayalah bahawa Allah sebenarnya nak tunjuk sesuatu yang lebih indah untuk kita. 

So gitulah cara aku kawal emosi..  Minda akan sehat kalau sentiasa berfikiran positip..

No comments:

Post a Comment