♥ Jom Follow ♥

Pinnnnn... pinnnnn....


Tuesday 21 February 2012

Learning process...




Bismillah..
Assalamualaikum..

Pagi ni habis semua artikel aku baca, tapi yang satu tu macam teruja sikit bila baca. It's kind of story. Ala-ala cerpen gtu. Apa pun, Alhamdulillah rakyat Malaysia semakin terbuka ke arah kebaikan. Dan semestinya banyak gejala rosak akhlak jugak. Tapi itula tugas kita kat muka bumi ni. Tarik lagi ramai saudara untuk mendalami Islam yang sebenarnya..kan? Pendek kata, apa yang aku dapat hari ni ada beberapa point penting:-


Yakin pada Allah bukanlah mengharap termakbulnya segala harapan,
Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuanNya,
Rasa bahagia dalam ujian walaupun perit,
Air mata yang menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka,
Indahnya tarbiah Allah, tersiram rahmat dan hikmah,
diuji kita sebagai tanda DIA sayang pada kita.

Ingat bila kali terakhir kita solat dengan iklas – bila kali terakhir kita doa dan faham maksud sebenar doa kita – bila kali terakhir kita syukur dan redha dengan ujian Allah. Aku sendiri manusia pelupa. Bila datang ujian, aku terlupa Allah sebenarnya nak check iman aku sama ada aku redha atau tak, sama ada aku tabah atau mengeluh. Alhamdulillah. Allah ingatkan aku balik dengan terbacanya artikel ni. Kalau tak, Wallahualam. Allah, ampunkan daku...


Belajar DIAM dari banyaknya BICARA,
Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN,
Belajar SUSAH dari hidup SENANG,
Belajar MENANGIS dari satu KEBAHAGIAAN,
Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN,
Belajar TAWAKKAL dari UJIAN,
Belajar REDHA dari satu KETENTUAN.


Alhamdulillah. Sifat baran aku makin berkurang. Baru pandai kontrol emosi.. Pendiam? Diam dalam konteks ni maksudnya banyakkan berfikir dan jangan melawan. Tapi jangan berfikir terlalu banyak sebab takut nanti belajar dengan syaitan pulak. Pendek kata, sedikit demi sedikit, aku belajar balik semua benda yang umi ajar dari kecik tapi tak pernah lekat dalam hati n kepala. Dalam erti kata lain, I have to change my attitude. Maryam cakap “you have to be a good person baru boleh jadi a good leader” dan aku sangat agree.
Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Ali;
Wahai Ali, orang yang alim itu ada 3 tandanya;
- JUJUR dalam berkata-kata, menjauhi segala yang HARAM, dan MERENDAH DIRI-
Orang yang jujur itu ada 3 tandanya;
-Merahsiakan IBADAH, Merahsiakan SEDEKAH, Merahsiakan UJIAN-
Orang yang TAKWA itu ada 3 tandanya;
-takut DUSTA & KEJI, Jauhi KEJAHATAN, memohon yang HALAL (kerana takut jatuh dalam keharaman)-
dan Ahli IBADAH itu ada 3 tandanya;
-Mengawasi dirinya, menghisab dirinya serta memperbanyakkan ibadah kepada Allah S.W.T-

Bila dilihat, tak layak pun nak mengatakan diri aku berada di salah satu kategori ni. Malah, mungkin jauh lagi. Nauzubillah. Jadi, siapa kita di sisi Allah? Dalam jutaan muslim di muka bumi ni, adakah kita mampu menjadi seorang yang luar biasa untuk menjadi kekasih Allah? Tak malu ke kita kalau non-muslim bertanya tentang Islam dan kita tak mampu beri jawapan terbaik untuk mereka? Kalau Allah tanya apa yang kita buat dengan badan kita yang Allah beri sempurna sejak dari perut umi, apa yang kita buat dengan harta yang Allah tetapkan sejak di Luh Mahfuz, apa yang kita buat sebagai khalifah Allah, apa kita nak jawab?


Aku malu.

1 comment:

  1. blog ni byak nasihat ttg islam.. alhamdulillah masih ade jiwa yang memperjuangkan islam pada zaman serba moden ni.. hidup islam selamanya !!

    ReplyDelete